وبلاگ بچه مسجدی ها

وبلاگ بچه مسجدی ها

وبلاگی برای همکاری و هم اندیشی بچه مسجدی ها
وبلاگ بچه مسجدی ها

وبلاگ بچه مسجدی ها

وبلاگی برای همکاری و هم اندیشی بچه مسجدی ها

چراکسانی از گفتن ابا میکنند?

چراکسانی از گفتن ابا میکنند؟ یک عده بر اثر ضعف نفس از گفتن ابا میکنند، یکعده هم خیال میکنند که گفتن فایده‌یی ندارد؛ باید با دست جلو بروند! نه،زبان از دست خیلی مهمتر است. امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کنید؛ نگذارید در جوامع جوان - چه درمدرسه‌ها، و چه در دانشگاهها - کار به فساد بکشد. این مراکز برای دشمن هدفاست. بدانید که نسل جوان این جامعه و این ایران اسلامی زنده است؛ دشمن هماین را بداند. با بودن شما جوانان مؤمن، حجت بر ما تمام است

15.8.1370

قانون‌شکنیجرم است. تخلّف از قانون و خروج از مدار قانونی برای مقابله با هر چیزی کهبه نظر انسان منکر می‌آید - بدون اجازه حکومت - خودش یک جرم است؛ مگر نهیاز منکر زبانی، که بارها گفتیم نهی از منکر زبانی جایز و واجب و وظیفه همهاست و در هیچ شرایطی هم ساقط نمی‌شود؛ اما آن‌جایی که نوبت اجرا و عملبرسد، همه باید طبق قوانین عمل کنند.

11.5.1380

یکیاز عواملی که در جامعه از بدیها جلوگیری می‌کند، نهی از منکر و منکر ساختنمنکر است. نگذاریم «منکر» «معروف» و «معروف» «منکر» شود. نهی از منکرکردن، مثل این است که بگویید آقا چرا این کار را می‌کنی؟ این چه حرکت بدیاست که انجام می‌دهی؟ یک نفر بگوید، دو نفر بگویند، ده نفر بگویند؛ بالاخرهطرف مجبور می‌شود ترک کند؛ یعنی اگر بارها گفته شد، روحاً مغلوب می‌گردد. من همین امربه معروف و نهی از منکر زبانی را - ولو به شکل خیلی راحت و آرام و بدونهیچ خشونت و دعوایی - واقعاً یکی از معجزات اسلام می‌دانم. مثلاً یک نفرکار خلافی می‌کند، می‌گویند آقا شما این کار را نباید می‌کردی. این مطلب رابگو و برو. می‌گوید او برمی‌گردد دو تا فحش به من می‌دهد. خیلی خوب؛ حالادو تا فحش هم به شما بدهد؛ برای خاطر امر خدا تحمّل کنید. اگر نفر دوم همبگوید آقا شما باید این کار را نمی‌کردی؛ بدانید اگر دعوا هم بکند، دعوایشکمتر از آنی است که با نفر اوّل کرده است. نفر سوم و نفر دهم و نفر بیستمهم همین‌طور. بنابراین، اگر نهی از منکر باب شدو تا نفر بیستم رسید، شما خیال می‌کنید آن آدم دیگر آن کار را تکرار خواهدکرد؟ نهی از منکر واقعاً معجزه می‌کند. فقط هم زبانی؛ یدیش در اختیارحکومت است؛ یعنی اگر جایی باید با گناهکار به صورت یدی و مجازاتی برخوردکنند، فقط دستگاههایی از حکومت هستند که مسؤول این کارند؛ مردم نبایدبکنند. اما زبانی چرا؛ خیلی هم اثر دارد.

4.12.1377

لطفاًبفرمایید آیا در زمینه فرهنگی، اقدام انقلابی را صلاح می‌دانید؟ به عبارتدیگر، در زمینه فسق و فجور، آیا برخورد فیزیکی را در مواردی که مسؤولانکوتاه آمده و به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، صلاح می‌دانید؟

نه. شما شرعاً به‌هیچ‌وجه موظّف به برخورد فیزیکی با منکر نیستید؛ شما فقطموظّف به گفتن هستید. شما چه‌کار دارید؛ حرف خود را بگویید. شما نمی‌گویید،خیال می‌کنید که اگر بگویید، نمی‌شود. امتحان کنید، بگویید؛ بارها همبگویید. البته یک نفر بگوید، معلوم است که اثر نمی‌کند. دیگران را وادارکنید بگویند. خودِ گفتن، اثرش به مراتب از مشت بیشتر است؛ حتّی گاهی از اخمهم اثرش بیشتر است؛ با این‌که اخم اثر سازنده دارد و مثل مشت نیست. به‌هرحال، در نهی از منکر، اگربرخورد فیزیکی لازم باشد، کار حکومت است، نه کار مردم؛ مگر وقتی که حکومتاجازه دهد و کسی را مأمور کند. آن بحث دیگری است که ما امروز چنین وضعینداریم. ما واقعاً کسی را مأمور نمی‌کنیم و مصلحت نمی‌دانیم که این‌طورچیزها وجود داشته باشد.

22.2.1377

درکجا چنین جوانانی را سراغ داریم؟ نظیر اینها را خیلی کم داریم و در هیچجای دنیا تعدادشان به این کثرت نیست. بنابراین، باید مواظب موج فساد بود.

5.10.1374

همه‌یآحاد مردم، در محیط کسب و خانه و جمع دوستان و در محیط درس و دانشگاه وکلاً در هر جایی که هستند، اگر خلافی را دیدند، به خلافکار بگویند: این، ازنظر اسلام خلاف است؛ چرا انجام میدهی؟ گفتن همین یک کلمه مؤثر است. اگرزبانهای گوناگون و نفَسهای مختلف گناه را تذکر بدهند، گناهکار به طور غالباز گناه و تخلف دست خواهد کشید؛ چه این تخلف، تخلف شرعی و چه تخلف ازقوانینباشد.

19.10.1368.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد رضا میرزازاده یکشنبه 8 تیر 1393 ساعت 23:54 http://nabiakramsirjan.ir/

سلام به وبتون سر زدم کارتون خوبه
در ضمن نشریتون رو هم دیدم هر وقت مسجد بودید بهم بگید دربارش باهاتون صحبت کنم.
خیلی دوستون دارم

سلام ممنون که نظر دادین .

زهرا سه‌شنبه 3 تیر 1393 ساعت 13:15 http://zahra-hoseyni.blogfa.com

سلام عزیزم وبت خیلی خوب و مذهبی بودش خیلی خوشم اومد اخه خودم و خونوادمم مذهبی هستیم ولی من زیاد نه
خخخخخخخخخخخخخخخخخ
حالا شوخی کردم خوشم اومد از وبت عزیزم

ممنون از نظرتون

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.